

DEKRA batteritest til elbiler på 15 min
Hvad indebærer batteritest af elbiler hos DEKRA?
Få tryghed omkring køb og salg af din brugte elbil. Vores egenudviklede batteritest til elbiler fortæller dig på få minutter hvordan sundhedstilstanden er på batteriet
KAMPAGNEPRIS: 995,-
Som eksperter med mange års erfaring ved vi i DEKRA, at Sundhedstilstanden har stor indflydelse på køretøjets værdi og ydeevne. Vores webapplikations-baserede batteritest til elbiler giver et præcist billede af batteriets sundhedstilstand. Vores løsning dækker et stort antal modeller fra forskellige producenter og giver neutrale, uafhængige batteritestresultater, som du kan stole på, når du bruger, køber og sælger brugte elbiler.
Liste over El-biler, der kan testes
Ved du, hvad dit batteris sundhedstilstand er i din el-bil?
I samarbejde med Kuffert og Kørehandsker giver vi dig et indblik i, hvordan vi hos DEKRA Bilsyn tester batteriets sundhedstilstand.
Vores kvalitets- og uddannelseschef, Niels Rask viser Henrik Dreboldt, hvordan testen foregår - og hvordan du på få minutter kan få værdifuld viden om din bils batteri.
Fordele ved vores batteritest
- Analyse af batteritilstanden i en elbil på ca. 15 minutter
- Fremragende forhold mellem tid og nøjagtighed takket være vores omfattende database og patenterede algoritme
- Enkel testproces: tilslut – accelerer – rapporter
- Producentuafhængige testresultater for elbilbatterier
- Batteritilstandsrapport bestemmer den resterende batterikapacitet
- Straks testresultat leveres via e-mail
Elbilens batteri er afgørende for at kunne vurdere køretøjets værdi. Ugunstige forhold såsom en ineffektiv kørestil, høj kørehastighed, varme og kulde, kilometertal, opladningscyklusser og mange andre faktorer kan mindske batterikapaciteten. Vores test giver en pålidelig opgørelse af batteriets resterende kapacitet.
DEKRA batteri testen indeholder følgende 3 elementer og bestemmer kapaciteten af et brugt elbilbatteri
- Statisk test: Vi udlæser påkrævede diagnostiske data, og generel beredskab verificeres.
- Dynamisk test: Vi indsamler data under en kort acceleration.
- DEKRA-rapport: Du modtager en evaluering som viser den resterende batterikapacitet i et klart, forståeligt format. Hele rapporten med yderligere information sendes til dig via e-mail.
DEKRA batteritesten med dens patenterede algoritme er blevet valideret af det prestigefyldte RWTH Aachen University. Testen er sofistikeret, hurtig og præcis, med den ekstra fordel at give en uafhængig og objektiv vurdering af den resterende batterikapacitet. Dette hjælper med at fremme gennemsigtighed og tillid omkring salg af brugte elbiler.
FAQ om batteritest til elbiler
Har I synshaller der foretager batteri test i Jylland?
- Lundholmvej 1, 7500 Holstebro
- Smedevej 2, 6710 Esbjerg
- Fastrupdalen 1, 7400 Herning Ø
- Birkmosevej 20, 6950 Ringkøbing
- Guldborgvej 4, 7400 Herning
- Fabrikvej 16, 8800 Viborg
- Toftegårdsvej 20, 9900 Frederikshavn
- Fredrikstadvej 12 A, 9200 Aalborg SV
- Jomfruløkken 12B, 8930 Randers
- Bredhøjvej 19B, 8600 Silkeborg
- Ole Rømers Vej 2, 6000 Kolding
- Kærvej 71 A, 6400 Sønderborg
- Vilhelmsborgvej 13, 7700 Thisted
- Gl. Aarhusvej 241B, 8800 Viborg
- Skanderborgvej 2, 8370 Hadsten
- Logistikparken 20, 8220 Brabrand
- Norgesvej 51R, 6100 Haderslev
- Ole Rømers Vej 7, 6760 Ribe
- Præstevænget 44, 6600 Vejen
- Maltvej 5, 9700 Brønderslev
Har I synshaller der foretager batteri test i Sjælland?
- Industrivej 15A, 3000 Helsingør
- Holsted Park 16, 4700 Næstved
- Roskildevej 27, 4300 Holbæk
- Letlands allé 2, 2630 Taastrup
- Tangmosevej 93, 4600 Køge
- Lysholm Allé 88A, 4690 Haslev
Har I synshaller der foretager batteritests på Fyn?
- Industrivej 69, 5750 Ringe
- Gl. Hovedvej 87, 5560 Aarup
- Nyborgvej 240, 5220 Odense
Hvor ofte skal en elbil skifte batteri?
Der sker en naturlig reduktion i et elbilbatteris maksimumkapacitet i takt med batteriets kemiske alder stiger. Det er svært at vurdere hvor længe et batteri i en elbil holder.
Elbilerne har ikke været længe nok på markedet til, at man kan give et entydigt svar på levetiden på batterierne. Typisk er der en fabriksgaranti på batteriet på 7-8 år. Det betyder, at hvis batteriets kapacitet er faldet til under 70 procent så står fabrikken for en udbedring af problemet.
En batteritest fra DEKRA vil give dig sundhedstilstanden på din bil eller den bil du overvejer at købe.
Hvilke faktorer påvirker levetiden af et batteri i en elbil?
Batteriets alder påvirkes ikke kun over tid, men også af opladnings- og afladningscyklussen. Efterhånden som batteriet ældes, falder dets kapacitet gradvist, hvilket påvirker køretøjets rækkevidde.
Ældning af batteriet i en elbil betyder forringelse af batteriets egenskaber. Ud over ældning påvirker fx høje temperaturer, overopladning, dybafladning, høj ladestrøm m.m. batteriets sundhedstilstand og dermed dets kapacitet.
Hvorfor er det vigtigt at kende kapaciteten på et batteri?
Batteriet er den dyreste komponent i en elbil, hvilket gør dens sundhedstilstand til en afgørende faktor for at bestemme bilens værdi. Sundhedstilstanden falder hurtigt begyndende ved 70-80% af batteriets oprindelige kapacitet.
Med vores batteritest kan batterikapaciteten måles nøjagtigt. Det er gode nyheder for såvel bilforhandlere og leasingselskaber som private, fordi det giver grundlag for mere gennemsigtige salgsforhandlinger. Det giver også en klar og præcis erklæring om den faktiske batterikapacitet og dermed en indikation af anvendelighed.
Hvordan adskiller DEKRA batteritest sig fra andre tests?
Vores løsning giver hurtige og nøjagtige resultater, leveret på minutter i stedet for timer, hvilket er typisk for andre batteritests. Disse langvarige procedurer kræver, at batteriet aflades eller oplades, mens DEKRA-batteritesten ikke gør det.
Faktisk kan vores test gennemføres på cirka 15 minutter, og dens nøjagtighed er blevet valideret af RWTH Aachen University såvel som af forskellige bilproducenter.
Er der nogen forudsætninger for at teste?
Bilen skal være udstyret med en On-Board Diagnostics Interface (OBDI) for at kunne forbindes med mobilapplikationen via Vehicle Communication Interface (VCI). Derudover skal batteriet opfylde følgende forudsætninger: State of Charge (SoC) omkring 40 % – 80 %. Batteritemperatur mellem +10°C og +30°C Individuelle celletemperaturforskelle inden for batteriet på <2°C
Hvis disse betingelser ikke er opfyldt, vises en fejl meddelelse. Endelig, til den dynamiske test, skal bilen bruge 100 meter til den nødvendige acceleration.
Hvordan fungerer testen præcist?
Proceduren er baseret på måling af forskellige batteridata såsom strømme og spændinger under belastning, dvs. under en kort acceleration, via VCI. Den virkelige knowhow er imidlertid at klassificere de målte værdier her.
Bag proceduren er en meget kompleks, meget omfattende database og en patenteret algoritme.
Grunddataene er fastlagt på forhånd for hver enkelt køretøjstype med målinger, der udføres under en lang række forhold; dette efterfølges af passende strukturering og yderligere komplekse beregninger, i nogle tilfælde ved hjælp af kunstig intelligens. De målte værdier i testcasen vurderes derefter ud fra disse typespecifikke parametre.
Hvad indeholder rapporten, og hvordan får jeg den?
Den letlæselige rapport indeholder SoH-værdien, OEM-data, såsom nominel kapacitet, cellespænding og cellestrøm samt mere generel information om køretøjet, såsom model, køretøjets ID-nummer og kilometertal.
Resultatet er tilgængeligt umiddelbart efter evalueringen og kan sendes via e-mail.
Hvilke køretøjstyper kan batteritesten i øjeblikket udføres på?
Indtil videre kan testen udføres på ca. 95% af den danske vognpark.
Vi arbejder løbende på at kunne teste yderligere modeller.
Vi koncentrerer os i første omgang om de køretøjsmodeller, der hyppigt anvendes på et specifikt marked eller af specifikke kunder.
Du finder en aktuel liste over køretøjer, som kan testes længere oppe på siden.